série: Teixcalaan

Kategorie: sci-fi - space opera

originální název: A Memory Called Empire
originál vyšel: 2019

vydání: Host (web) 2021

trudoš  | ***1/2 09.10.2022 11:39

Při čtení literárního debutu Arkady Martineové jsem si nejednou vzpomenul na své první setkání s jinou americkou autorkou a to s C. J. Cherryhovou (mám na mysli konkrétně sérii Stárnoucí slunce). Chvilku totiž trvá, než se do románu Vzpomínka zvaná říše ponoříte, protože všechny ty nezvyklé názvy, společenské zvyklosti a úřední hierarchie člověka zpočátku matou, neboť si nejste jisti, co je pro příběh skutečně podstatné. Naštěstí v tomto případě se autorka poměrně rychle rozhoupe k akci, jež je ve své podstatě velmi atraktivní – nový velvyslanec na Teixkalánském dvoře se musí nejen zorientovat v cizokrajném prostředí ale zároveň nenápadně prošetřit smrt svého předchůdce. Diplomatické intriky přitom kupodivu vůbec nejsou nudné a zápletka má po dlouhou dobu nápad i spád.
Teprve závěr jde až příliš na ruku potřebě dalšího pokračování, což je za mě asi největší slabina. Jakmile jsou totiž odhaleny důležité skutečnosti, namísto toho, aby byly řešeny, se až okatě přesouvají do příští knihy.

Gaarq  | ***** 08.03.2024 09:39

překvapivě velmi svěží spejska s jiným, než zcela klasickým pohledem (který mě třeba u ashera začal rychle nudit). je to plné skvělých cynických a sarkastických hlášek, má to odpich, svět je zajímavý (byť technologicky zvláštně anachronický), postavy také. užijeme si tu víc vnitřních monologů, chytrých dialogů než v klasice, bitvení málo, ale přesto násilí je organicky včleněno do příběhu. je poznat, že to napsala žena, ale beru to spíše jako plus, protože to přináší zajímavější pohledy na běžné věci a, co si budeme nalhávat, i intelektuálnější hloubku (ne, ne, neale ashere, tohle ti fakt nejde). kdosi kdesi strašil utnutým koncem, ale nikoliv, příběh se uzavře a zůstává jen natolik otevřený, aby ho šlo vytěžit zase z jiného úhlu (těším se na dvojku). zatím to vypadá, že autorka také nepodlehla klasické žánrové grafománii a patrně to skončí jako duologie. dost dobrý.