kniha » Tma 2.0
v Top10 3 | chce si přečíst 5 | chce mít v knihovně 1 | má v knihovně 42
hodnotilo: 71
81%
Tma 2.0 Více vydání = více obálek.

Ondřej Neff

Tma 2.0

Kniha vyšla i pod názvem:
Tma
(viz informace u vydání - záložka 'další informace')

Kategorie: sci-fi

vydání: Milenium Publishing (web) 2003; Albatros (web) 2007

odkazy: 2x [recenze]


Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


1

Výpis příspěvků obsahuje skryté texty. Zobrazit příspěvky: spoilery

 [33] lamahe (editor) 17.03.2014 15:23  

@Honzeecheck[31]: Inak, ak máš čas, prečítaj si tento veľmi dobrý článok ohľadom správania ľudí v krízových situáciách: http://litis.univ-lehavre.fr/~bertelle/epnacs2011/epnacs2011-proceedings/inp-provitolo4epnacs2011.pdf

Morálke sa nejak výrazne nevenuje, skôr sociologicko-logistickým parametrom, ale jeden zo zaujímavých popísaných efektov je asymetrická reakcia jedinca vo vzťahu k úzkemu okruhu blízkych (tzn. všeobecne rodina) voči širšiemu okoliu. Znamená to, že svoju ženu naozaj mlátiť nezačneš (ako píšeš), ale naopak – budeš ju chrániť. Zato týpka zo susednej dediny (okresu, štátu, etc.) odstrániš, ak budeš musieť zabezpečiť suroviny pre svoj „užší okruh“ ľudí a on ti v tom bude brániť.

 [32] Dilvermoon (editor) 17.03.2014 12:11  

@Honzeecheck[31]: Nemyslím, že by se autoři nějak často pouštěli na tenký led pojmů, které jsou reálně uznávané a zkoumané z různých stran, jako třeba tebou zmiňované bosony a struny a jen kolem toho mlátili prázdnou slámu. To by riskovali mohutnou vlnu odporu vědecké obce nebo i těch čtenářů, kteří se alespoň vzdáleně zajímají. Ale jinak souhlasím – taky nemám rád, když někdo popisuje existující nebo teoreticky zkoumaný fenomén a přitom si o tom nic nenastuduje.

Pokud jde o vysvětlení fungování magie – tomu teda taky moc nerozumím. Takový expert by musel být nutně navržen na Brumbálovu cenu s tím, že mu bude předána v Bradavicích. Správný vlak mu poradí každý nádražák hned poté, co mu tento laureát logicky vysvětlí magickou existenci nástupiště 9 a 3/4.

 [31] Honzeecheck 17.03.2014 10:37  

44906#Majkl[30] tak to mam naopak – mě totiž štve když někdo vytáhne „bosony a struny“ aby to vypadalo chytře, přitom je to stejně uplná píčovina, tak mam pocit, že ze mě dělaj debila. A yvsvětlení magie, to už si děláš srandu ne? :-D Podle mě čim míň by to vysvětlil, tim líp…

A zákony džungle neudělaj z hodnýho strejdy pederasta co mlátí svojí ženu. Ta kniha moc zdůraznňuje to zlo, podívej jak si lidi pomáhaj když jso utřeba povodně. Jasně, dycky bude pár zmrdů co rabujou ale krize spíě lidi spojuje.

 [30] Majkl 14.03.2014 12:41  

Celkom zaujímavá diskusia.

Knihu som nečítal, ale vo všeobecnosti a úplne zjednodušene – vo fantasy je mágia, v SF technológia. Ani v jednom žánri nechcem, aby mi autor niečo odflákol štýlom „proste to nejako urobili“, obzvlášť v SF, kde očakávam vysvetlenie v rámci logiky a napr. aj fyzikálnych zákonov (samozrejme, ak to bude dostatočne zložité (povedzme bosóny, teória strún a pod.), prežijem a prehliadnem aj číre výmysly – keďže sa vo fyzike neorientujem na tak vysokej úrovni – len nech to nie sú nezmysly). Fantasy je v tom trochu tolerantnejšia, ale predsa len mám radšej fantasy, kde je vysvetlené aspoň čiastočne fungovanie mágie (a teda aj jej logické fungovanie), než „roztiahol ruky, čáry-máry a bolo to“.

@Honzeecheck[29]: samozrejme, nečakám tak veľký dôraz na technológiu, keďže sa kniha sústreďuje na niečo iné, ale nech tam nie sú očividné lapsy, ako poukázal BorgDog. Párkrát som sa už rozprával s niekoľkými ignorantmi sf a povedal som im, že nejde o pravdivosť či reálnosť, ale o uveriteľnosť a celkovú funkčnosť knihy.

A čo sa týka ľudstva po katastrofe – morálne zábrany a zákony by sa zrušili, pretože by mnoho ľudí (aj tých „dobrých“) by chcelo ochrániť seba a svoju rodinu a zaistiť ich prežitie. Zákon džungle zvíťazí, ľudia majú silný pud sebazáchovy a platí to najmä pre tých silných jedincov.

 [29] Honzeecheck 14.03.2014 08:24  

Podle mě jakýkoli vysvětlování zbytečný… prostě se tak stalo a basta, jakýkoli vysvětlení je nelogický, protože popírá fyzikální zákony. Hlavně to ale neni vůbec důležitý, tohle má bejt o sociálních změnách, ne hard SF

 [27] willis (editor) 14.03.2014 07:11  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [26] BorgDog 13.03.2014 22:24  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [25] Dilvermoon (editor) 13.03.2014 21:46  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [24] KeB (editor) 13.03.2014 20:15  

@BorgDog[21]: Napiš mi sem pod spoiler, jak tu elektriku vypnul, prosím :) Jinak i za použití EMP zbraní nebo kolapsu po výbuchu atomovky (opět EMP). Je v háji pouze elektronika pod proudem, cokoliv co je doma v krabici fungovat bude. Takže stačí opravit rozvodnou síť a jede se dál. A nebo se napojit na agregáty :) Ve zjednodušené formě by to tak nějak mohlo fungovat, samozřejmě, že realita by byla výrazně horší…

 [23] Honzeecheck 13.03.2014 09:22  

@Gaarq[22]: já to četl teď, když už všechno je trochu passé, ale nějak přehnaný mi to nepřišlo. Jen se mu nelíbil Havel, to je tak celý…

A jasně že je to blbost, ale je to SF. Cestování časem, skákání do jinejch dimenzí a válka s robotama je stejná blbost. Tohle mi fakt nepřijde jako fér argument… prostě coby kdyby.

 [22] Gaarq (editor) 13.03.2014 07:35  

@BorgDog[21]: tak to se 100% shodneme. především ona prezentace politických názorů jde dost za hranu i ostré satiry, protože je osobní. a autor tuším někde vygeneroval v těch přepracovaných vydáních nějaké přiblblé vysvětlení (emzáky, že?), proč život nezhasl, když ho někdo upozornil na tuhle drobnou chybičku v námětu.

co na tmě oceňuju je právě relativně uvěřitelná míra apokalyptičnosti.

 [21] BorgDog 13.03.2014 02:33  

Určitě by to nebyla řádná sranda – jak moc děsivá apokalypsa by nastala, se můžeme jenom dohadovat, ale určitě na tom, co píše Gaarq je hodně pravdy. Pokud se ale bavíme o knize, mně se Tma nelíbila ze dvou důvodů. Za prvé, je to demonstrace Neffových politických názorů zabalená do beletrie. A za druhé, ta situace mi přijde nesmyslná. Dovedu si představit kolaps elektřiny například po jaderném výbuchu, ale pokud by se stalo to, co popisuje Tma, no tak by prostě skončila i drtivá většina vyšších živočišných druhů. Proč? Protože srdce nebo mozek je TAKÉ založeno na elektřině, takže masová srdeční zástava a neuronová depolarizace. Oboje spolehlivý exitus. Takž žádné obavy z Apokalypsy ani nedostatku zásob. :-)

 [20] lamahe (editor) 12.03.2014 16:20  

@Honzeecheck[18]: Tvoj optimizmus síce vyvoláva príjemný pocit – napokon, keby ho zdieľali naozaj všetci, možno by sa z toho stalo samonapĺňajúce sa proroctvo. Ale pozri sa napríklad, ako sa ľudstvo „spojilo“ vďaka moru, či stovkám hladomorov, prípadne ako vyšlo „ruka v ruke“ z prvej, alebo druhej svetovej vojny.

 [19] Gaarq (editor) 12.03.2014 15:40  

@Honzeecheck[16]: jenže právě díky elektřině až stonásobně vzrostla hustota obyvatel v některých regionech (města) a jinde většinou minimálně pětinásobně a jejich závislost na technologiích. umíš si představit prahu, kde na prostoru, který uživí bez moderních technologií pár tisíc lidí žije 1 400 000 lidí? umíš si představit ten šrumec až se začnou ptát „co budu zítra jíst?“??? vážně doporučuju nespoléhat se na intuici a něco si k tomu nastudovat.

podívej se jen na tato čísla (obyvatelé česka): 1000 – min. 400 000; 1200 – min. 600 000; 1350 – min. 800 000; 1600 – 1 400 000; 1648 – přes 800 000 (30 letá válka); 1705 – min. 1 500 000; 1754 – 2 100 000; 1806 – 3 169 795; 1850 – 4 385 894; 1900 – 6 318 697; 2000 – 10 000 000;

bez technologií uživí území české republiky sotva třetinu lidí, co tu žije dnes. ty zbylé dvě třetiny pomřou do dvou měsíců hlady, tj. cca 6 000 000 lidí. umíš představit tu hygienickou katastrofu, nemluvě o té lidské? a následné epidemie? poslední epidemie cholery díky absenci technologií a přelidnění byla v brně v druhé polovině 19. století (!!!) a vyžádala si významné oběti na životech. a tenhle děsivý stres dokáže z lidí vykřesat bezpečně to nejlepší, co v nich vězí.

 [18] Honzeecheck 12.03.2014 15:30  

@Dilvermoon[17]: no… co na to říct, já jsem prostě optimsita a věřim v to, že se lidstvo problémama spojuje spíš než rozděluje. Barbarský svině můžou mít úspěch jen z krátkodobýho hlediska…

 [17] Dilvermoon (editor) 12.03.2014 15:22  

@Honzeecheck[16]: Ono je něco jiného žít si svým normálním klidným životem ve světě, který elektřinu nezná a něco jiného je náhle o ni přijít. Ta změna by byla extrémní, proto si myslím, že by se společnost na středověkou úroveň dostala. Ozbrojené skupiny, boje o potraviny a jiný materiál, hájení vesnic se zbraní v ruce, jak sám píšeš, absence práva a zákonů a postupné opětovné budování systému, který je bude stanovovat a vynucovat. Tohle je středověk. Tak jsem to myslel.

Píšeš, že hodní lidé na tom nebudou hůř než ti zlí. Hodným ale chybí jedna důležitá vlastnost – bezohlednost. V nastalém chaosu by navrch asi neměli. Časem snad ano, ale teprve až by se to trochu srovnalo a zavládlo by právo a pořádek. Nejsem příznivcem diktatury, ale něco takového (nejlépe osvíceného) by přijít muselo. Časem zase revoluce, ale až by začal pořádně fungovat stát.

 [16] Honzeecheck 12.03.2014 14:49  

@Dilvermoon[14]: elektřina se začal šířit až v druhym pololetí 19. století, nevím proč tedy návrat do středověku… prostě by se po nějaký době vše ustálilo a vývoj by šel jinudy. Lidi už jsou dostatečně civilizovaný aby se některý věci nevrátili. S ozbrojenejma skupinama souhlasim, ale stejěn tak si i vesnice udělaj svojí domobranu atd… že se lidi spojej proti elitě, že blbý a zlý budou na tom líp než chytrý a hodný, že se rozpadne armáda a jakákoli formální moc atd. nevěřim

 [15] lamahe (editor) 12.03.2014 14:15  

@Honzeecheck[10]: nepoznám a ani po prečítaní anotácie nevidím dôvod na presun diskusie…neviem aký súvis má nazi-agitka s nízkou očakávanou dĺžkou života v krajinách tretieho sveta, kde sa rodičia z výraznej časti populácie musia snažiť „trochu“ viac, aby sa ich deti dožili dospelosti…

 [14] Dilvermoon (editor) 12.03.2014 13:24  

Totální středověk. A v tom by se plácaly miliony lidí zvyklých na komfort, přísun tepla, vody, jídla, rychlé komunikace, přepravy atd. atd… Kolik z nich by se adaptovalo a pokusilo se živit slušně dle možností? Já myslím, že většina by toho ani při dobré vůli nebyla schopna a dříve či později by podlehla zákonu džungle, začaly by se tvořit ozbrojené tlupy, které by na sebe nabalovaly jedince, kteří se nedokáží vyrovnat s extrémní změnou. A ti by si pak brali, co potřebují. Paradoxně ale právě tohle uspořádání by jediné mělo šanci na úspěch. Silní vůdci obklopeni poddanými. Postupně by se začaly vytvářet hranice území, obchod, zákony. Jak říkám – středověk.

Ovšem jen za předpokladu, že by se podařilo odolat náporu lidí z jiných zemí a kontinentů nebo zkrátka jiného stylu života, pro které by se zánikem elektřiny stejně nic moc nezměnilo a využili by dezorientace a náhlé slabosti těch, které to zasáhlo na velmi citlivých místech.

Mimochodem, ze Tmy 2.0 jsem přečetl 70 stran a náhle dospěl k závěru, proč bych vlastně něco takového měl číst? A tím jsem skončil.

 [13] Dilvermoon (editor) 12.03.2014 13:24  

.

 [12] Honzeecheck 12.03.2014 13:10  

@Gaarq[11]: tak teď se můžem bavit o tom co je dobro a že v v různých režimech znamená dobro různé věci. Já věřím že „dobrota“ je lidská přirozenost pro většinu, a že málo lidí je „dobrých“ jen z vypočítavosti. Kdyby někdo udělal experiment – dostaneš milion když beztrestně zabiješ nějakýh vzdálenějšího příslušníka svý rodiny. Tak myslim že ten poměr lidí co to udělaj vůči těm co to neudělaj bude poměrově stejnej vždy a všude.

 [11] Gaarq (editor) 12.03.2014 12:02  

@Honzeecheck[8]: tvůj omyl spočívá v tom, že lidi považuješ za dobré jednou pro vždy, tj. dobrý dnes, dobrý zítra. jenže stačí trošku studovat etologii, abys zjistil, že vše záleží jen na kontextu, na okolnostech. kdo se chová konformně pod „tlakem“ okolností se snadno stane „lumpem“. podívej se na jakoukoliv revoluci, což je model zásadní společenské destabilizace – francie na konci XVIII. století, bolševická revoluce v rusku, národně socialistický převrat v německu. nejde o ty ideologie, jde o to, že spousta lidí, která byla „slušná“ se stala „lumpy“. nikdo z nich nejednal ideologicky, většině „lumpů“ je ideologie lhostejná, pouze ji využívá, jde o příležitost získat osobní moc.

 [10] Honzeecheck 12.03.2014 11:20  

@lamahe[9]: tak tahle diskusee by se spíš hodila k http://www.legie.info//kniha/9627-turnerovy-deniky

 [9] lamahe (editor) 12.03.2014 10:10  

@Honzeecheck[8]: Ja mám dojem, že vo väčšine sveta ten stredovek, diktátori, strach a nenávisť stále vládnu – a Európa vďaka svojej demografii čoskoro kľakne…globálny výpadok prúdu by to len urýchlil.

 [8] Honzeecheck 12.03.2014 10:00  

@Gaarq[7]: já souhlasim že nějaký období po katastrofě by to bylo hrozný. Rabování, vláda lůzy a tak… že se z dobrejch lidí stanou svině, prostě proto že teď můžou, tomu nevěřim. Že se vrátíme do středověku, k diktátorům a atmosféře strachu a nenávisti, jen proto že nejde televize a facebook je blbost. Spousta lidí by umřela ale zbytek by se nějak adaptoval.

 [7] Gaarq (editor) 11.03.2014 07:33  

@Honzeecheck: věř tomu ;) prostě si jen tak sedni a představ si, že od zítřka vypadne proud a šlus. neff docela dobře popisuje důsledky. jistě, babička na vesnici to v poho nějaký čas přežije (moje babička si nechala zavést proud domů asi v roce 1987, když už byla příliš stará na neustálé pobíhání), ale města, tj. centra naší kultury a civilizace se za tři dny změní ve smrduté trosky. ono se dá docela přesně spočítat, kolik je potřeba energie při různých hustotách osídlení.

 [6] Honzeecheck 03.09.2013 14:50  

Já nějak nesdílim autoův pesimismus. Začátek v Praze je ještě jakž takž reálnej, ale že by se celá spoelčnsot až takhle rozpadla… vis strýc Vilík

 [5] Dilvermoon (editor) 04.07.2013 10:14  

Pravdu má náčelník (teda idle).

 [4] idle (editor) 04.07.2013 09:43  

@Madam Brbla[3]: Fskutčnosťy je původní Tma tu: http://www.legie.info/kniha/2271-tma/

A inovovaná verze vyšla nejprve s číslem a poté bez čísla. V sekci „základní informace“ je k tomu nějaké vyjádření.

 [3] Madam Brbla 04.07.2013 09:29  

V kolonce vydání jsou zaměněné obálky, jestli se nepletu, hi-hi-hi! „Tma 2.0“ vyšla později než „Tma“.

 [2] Durgas 25.03.2013 10:21  

@irigi[1]: Toto bolo asi v nejakej inej verzii, než som čítal ja, lebo na nič takéto si nespomínam.

 [1] irigi 04.01.2010 00:48  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
1
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu