Ochránkyně duší

série: Prokletí Chalionu

originální název: Paladin of Souls
originál vyšel: 09/2003

vydání: Talpress (web) 2005

Madam Brbla  | ***1/2 22.04.2011 12:42

Lois McMaster Bujold se vrátila do světa Chalionu a poměrně plynule navázala na události z první knihy. Děj se odehrává nějaké tři roky po uzavření dobrodružství Lupa dy Cazaril a otěže hlavní hrdinky převzala royina vdova Ista. Ta po smrti své matky, přísné provincary, zatouží konečně opustit přepychové vězení svých komnat a starostlivé péče dvorních dam. Cesta za nezávislostí, objevením sebe samé, dořešením dávných záležitostí a ještě něčeho víc přinese nejednu nesnáz: nepřátelská vojska, démony, kletby a v neposlední řadě budou promlouvat božstva – mnohem příměji a častěji, než tomu bylo v „Prokletí Chalionu“. Poslední bod je v mých očích spíše mínusem, protože dost ubírá napětí, pokud postavy nemusí čelit nebezpečí vlastními silami a místo toho prostřednictvím jejich smrtelných těl úřadují mocné nadpřirozené síly. Těžko se pak lze obávat o osudy hrdinů. Také se v této knize výrazněji projevila romantická duše spisovatelky, ač nesklouzla k červené knihovně.

„Ochránkyně duší“ je příjemným čtením, nikoliv strhujícím, prim hraje propracované prostředí a mytologie, atmosféra, vztahy, psychika. Román nicméně ocením přece jen o stupeň hůř než první díl série. Rozvleklost je v tomto případě palčivější problém a nemohu se zbavit pocitu, že proškrtat zhruba stovku stran (ne méně), bylo by to čtenářům jedině ku prospěchu. Takto se občas projevilo přešlapování na místě, opakování faktů a s nimi nuda. V hodnocení se ještě přikloním ke třem a půl hvězdičkám, ale tentokrát to je vážně o prsa, doslova o prkenně plochý hrudníček čínské gymnastky. 65%