Nečekané variace

George R. R. Martin

Nečekané variace

Kategorie: horor - fantasy - sci-fi - povídková sbírka - fantaskní

vydání: AF 167 1997

papuja  | *** 24.07.2009 22:00

Po přečtení knihy Písečníci – trošičku zklamání. Jedna povídka super – životní moudra. Jedna měla výbornou a jednoduchou pointu. Tři povídky průměrné – neurazily. A jen ta poslední mi nějak nesedla – jako by tam nepatřila.

louza  | ****1/2 21.09.2010 14:01

Mírně okleštěná sbírka povídkového mistra, který bývá poněkud nešťastně asociován s Tolkienem. Z knihy je víc než patrné, že přechod napříč žánry nedělá Martinovi žádné problémy. Své práce dokáže postavit v temném středověku stejně jako na zapomenuté planetě. S klidem zabrousí do pohádky a skvěle zvládá i realitu s mírnou, byť zásadní, příměsí fantastiky. Povídky jsou čtivé. Mají hlavu, patu a hlavně pointu.

Lucc  | ***** 18.02.2012 11:07

Finis coronat opus, jak dobře vědí latiníci a fanoušci tantrického sexu. A George R. R. Martin. Všechny povídky ve sbírce jsou psány spíše chladně, s odstupem. Sbírají energii, kterou nechávají vytrysknout v překvapivém vyvrcholení nebo alespoň v zásadní dramatické scéně katarze (Ledový drak). Všechny jsou přesně stavěné, možná až trochu profesorské, chybí jim určitá nadšenost a pobláznění autora příběhem. Jenže co naplat, jsou dokonalé. Ne všechny mi naprosto sedly, viz komentáře k jednotlivým povídkám, ale jako celek je tato sbírka minimálně na 9 kopretin z deseti. Desátou přidávám za pečlivou redakci (nenašel jsem jedinou chybu :o ), vynikající překlad manželů Oščádalových (jeden kiks jsem zaznamenal v Portrétech dětí, kde je Dickensova Christmas Carol překládána zbytečně novátorsky jako Vánoční píseň) a za netuctové knižní provedení včetně krásné obálky. Jo jo, AF167 válelo, v řadě Portréty naprosto, jsou ozdobou mé knihovny. Škoda, že to zabalili.

Gaarq  | ***** 10.03.2012 09:18

mé první soubornější setkání s martinovou tvorbou povídkovou a hned láska ;) jsem já to romantik. ne, je to tím, že martin prostě umí, zajímavé náměty, perfektní až perfekcionistické psaní, silná atmosféra, jemný humor. miluju povídky a martin ví, čím mě krmit.

lamahe  | ****1/2 18.01.2013 16:09

Krásna zbierka plná kvalitných poviedok, prekypujúcich zaujímavými nápadmi. Celkovo žánrovo prevažuje fantasy (nájde sa taká tradičná, aj magický realizmus zo súčasnosti) nad science fiction v pomere 4:2. Ale u dvoch najlepších poviedok je to 1:1 (Nečekaná variace za SF a Portréty dětí za F). Keď k tomu prirátame atraktívnu obálku a kvalitné spracovanie, vychádza mi z toho jednoznačné odporúčanie pre každého fanúšika fantastiky – a možno aj pre tých ostatných, nakoľko Martinove poviedky sú extrémne dobre čitateľné.