86%
Kaynova doba

Karolina Francová

Kaynova doba

vydání: Triton (web) 2006

Shelagh  | ****1/2 03.03.2010 16:29

Překvapivě dobrá fantasy. Zajímavé variace na téma láska bratrská, milenecká, předurčenost osudu, náboženství, vliv jedince na běh světa… Na prvních stránkách jsem si říkala, no jasně, to už tady bylo tisíckrát, dva bratři přestoupí zákaz a jeden z nich či celý zbytek rodiny to odnese a ten druhý se bude mstít… ale ono ne, zvraty a vyústění siruací jsou většinou neočekávané, překvapivé, nutily mě číst stále dál, až jsem knihu přečetla skoro na jeden zátah.

hanpari  | ***** 01.08.2012 21:43

Naprosto jedinečná fantasy, která by se určitě zabodovala i ve světových hitparádách, kdyby Karolině Francové přálo štěstí a ona se narodila v zemi, kde by za rodnou řeč měla angličtinu, popřípadě jiný světový jazyk. V každém případě zde jen potvrdila můj dojem, že je nejlepší česky píšící autorkou (i autorem), který jsem získal poté, co jsem četl jejího Zrádce. Její Mortaie bych zařadil vedle fiktivní organizace jako Bene gesserit, Aes sedai, Smrtijedy a všechny ty, které stojí za to si pamatovat, protože jim jejich autoři uměli dát něco jedinečného.

Klobouk dolů a děkuji.

trudoš  | *** 05.11.2017 21:51

Kamenem úrazu Kaynovy doby byl pro mě ústřední motiv. Já proti bratrským rozepřím v zásadě nic nemám, ale čtyři sta stran je čtyři sta stran. Což o to, kdyby šlo o akční jízdu, v níž Kayn hodlá sejmout Aydana, protože prostě proto (ostatně bratři víc důvodů nepotřebují), nemám nic proti. Ale v případě emočního dramatu, ve kterém kam láska šlápne, tam sto roků nic neroste, byly pro mě čtyři stovky poměrně tristní.
To lepší na celé věci je fakt, že Karolina Francová je zručná stylistka a umí s češtinou náležitě pracovat. Natahovanou zápletku tak kompenzuje vznosná literární poetika, bezesporu hodná pozornosti. Nic to však nemění na tom, že dějová linka ztrácí v rámci rozsahu jednoduše tah na bránu. Vyprávění postrádá konkrétní směr, přičemž množství odboček působí až zbytečně, jen aby se zaplnil počet stran. Přecitlivělé chování postav holčičího charakteru, kdy důležitější je tragika než logika, výslednému dojmu taky moc nepřidalo. A to včetně biblické parafráze, ať už záměrné či náhodné.