Cáry cti

série: Cordelia Naismith

originální název: Shards of Honor
originál vyšel: 1986

vydání: Talpress (web) 2008

Ekyelka  | **** 31.08.2008 00:01

Tak trochu jsem v průběhu celé knihy přemýšlela, po kom co Miles zdědil. Cordelia je totiž svým způsobem stejně šílená, jak se později čtenáři setkávají s „admirálem Naismithem“, naopak Aral provozuje své barayarské záležitosti… Ano, je to dobré čtení. Slabší odvar Milesových dobrodružství, jako by teprve v jeho osobě vznikla ta správná třaskavá směs geniality a šílenství, které jsou u jeho rodičů ve větší rovnováze (takže Cordelia i Aral fungují sice trochu plošeji, přesto lidsky).

tomts  | ***1/2 31.08.2008 09:13

Jednoznačně zatím nejslabší kniha od B. co vyšla v češtině. Autorka se teprve hladá a skáče z jedné zápletky na druhou. Mnoho věcí je načato, ale nedokončeno. Druhý díl je o několik let pozdějí, tak snad se to trochu srovná. Lepší průměr, ale nic extra.

BorgDog  | **** 16.12.2008 04:28

Rozjezd velice slušný. Souhlasím, že je tu znát lehká nevypsanost, děj ještě neplyne tak hladce jako u dalších dílů, některé přeskoky v místě a čase působí lehce zmateně, ale i tak rozhodně nadprůměr.

shpina  | *** 06.03.2009 18:00

Spíš tři povídky než kompaktní román, ale Milese rodiče prostě nezapřou :) Čtivé, zábavné a dostatečně krátké na to, aby to nezačalo nudit. Bujoldová se teprve dostává do formy, ale i tak jde o lehce nadprůměrný čtenářský zážitek.

Majkl  | **** 23.04.2009 21:13

Zatiaľ nepoznám reálie Milesovho sveta a asi preto mi tuto BorgDog doporučil čítať najprv tento „prológ“ pred samotnou Milesovou sériou. Na jednej strane som sa pripravil o narážky na príbeh tejto knihy, na strane druhej sa ľahšie zorientujem v tejto politicky prepletenej sérii. Aspoň z pohľadu čitateľa, ktorý prečítal len túto knihu autorky. Kniha ma zaujala od prvých riadkov, po niekoľkých vetách sa čitateľ ocitá v napínavej situácii. Očakával som skôr akčnejšiu knihu, no táto ma veľmi prekvapila. Celý dej je zameraný na napätie medzi dvomi postavami – Cordeliou Naismith a Aralom Vorkosiganom. Aj keď sú z pohľadu vojny nepriatelia, napätie medzi nimi je také ako medzi mužom a ženou, ktorí na seba pokukujú, spoznávajú toho druhého… a postupne sa zamilujú. Neberte to však ako nejakú červenú literatúru :). Skôr romancu. Diplomatickú a prepletenú romancu. A perfektne napísanú. Ešte ma prekvapilo vykreslenie Bety a Barrayaru. Knihu napísala žena a je to poznať – postavy sú veľmi dobre vykreslené, rovnako aj seržant Bothari, ktorý ma najviac zaujal. Som zvedavý, ako sa bude jeho osud vyvíjať, je to skutočne pozoruhodná a tragická postava. Cením si knihy s postavami, ktoré si tak obľúbite, že by ste o nich čítali aj blbosti nesúvisiace s príbehom. Dej je takmer bez akcie, ale mimoriadne pútavý. Pri čítaní som sa chvíľami usmieval (pri očakávaní bozku, a ten stále neprišiel :)) a chvíľami som bol zhrozený a naozaj som ľutoval Bothariho, či som bol pobúrený (zaobchádzanie s Cordeliou po návrate k mame). Chvíľami som sa strácal v politike ale to je asi jediný mínus. Zatiaľ dávam 90% (teraz už o 10% menej). Možno sa to tým, čo prečítali Milesovu sériu zdá priveľa, no hodnotenia časom niekedy mením. Uvidíme, či sa toto zmení po prečítaní ďalších kníh.

Doubravka  | ***1/2 28.02.2010 20:51

Hmm.. A já jsem se tak vzpouzela..

Od Lois McMaster Bujoldové jsem doposud četla jen její fantasy trilogii Prokletí Chalionu, která mě v mnohém oslovila, nicméně když jsem se později pokusila o jednoho z Milesů, pocítila jsem kruté zklamání – ač přiznávám, že jsem flintu do žita patrně odhodila zbytečně brzy. Nejprve jsem si myslela, že to bude tím, že mám prostě sci-fi o něco méně ráda a vzdala to, ale po jisté době jsem neodolala a rozhodla se to zkusit znovu a tentokrát popořádku. A bez ohledu na datum vydání knih – jsem začala od kořenů :) S tím, že to prostě přečtu celé a pak se uvidí, jestli na Milese budu mít ještě chuť či ne.

Pamatuji si, že jsem na mnoha místech četla, že právě Cáry cti jsou z autorčiných knih takřka nejslabší a že z nich čiší, že patří mezi její raná díla. Mám z toho ohromnou radost, protože se mi až překvapivě líbily a představa, že bude ještě lépe, je vskutku lákavá. A ano – musím nakonec rezignovat a uznat, že sci-fi Bujoldová má pro mě stejné kouzlo jako fantasy Bujoldová. Ta ženská to prostě nějak umí, že do spletitého příběhu intrik (a minima akce, což je pro mě osobně plus ;) vnáší smysluplnou dávku melancholie a i jakéhosi mysticismu – prostě v ní vnímám i nějakou duchovní rovinu, že je pro ni důležitá, ač ne úplně vypíchnutá – a tím mě znovu a znovu zatáhne pod hladinu svého příběhu a já to prostě vzdám a nechám si stahovat hrdlo smutkem, tajím dech nad tím, že taková krutost či šílenství vůbec mohou být, no a nakonec se úlevně raduji z toho, že sama autorka má své hrdiny snad až příliš v lásce. Zatím..

Jsem potěšena. Pokud to takhle půjde dál, mám zas na chvíli o příjemnou a pro mě momentálně intelektuálně zvládnutelnou četbu postaráno. Díky! :)

idle  | ***1/2 15.11.2013 21:53

Z Vorkosiganské ságy jsem před časem četla novelu Labyrint, a teď se ke mně dostal tento úvod do série. Dojem mám trochu rozpačitý: nejvíc jsem si užila asi prvních pár desítek stran, kdy se dva protivníci, donucení okolnostmi ke spolupráci, navzájem oťukávají a snaží přežít v divočině. Jakmile nastoupila politika a intrikaření, šlo pro mě napětí někam stranou. Taky proto, že příběh na několika místech ztrácí spád, nejpalčivější problémy jsou vyřešeny a čtenář jen čeká, jestli se vynoří něco dalšího. Nemůžu říct, že bych se nudila nebo u čtení trpěla, ale něco tomu chybělo. 67 %

ZuS  | ***** 23.11.2013 18:28

Táto kniha sa dotkla môjho srdca a to sa nestáva príliš často. Uvedomujem si, že z hľadiska spisovateľského remesla neobstojí v porovnaní s najlepšími dielmi Vorkosiganskej série, ale ani to neuberá na pôsobivosti jej skvelým postavám a zaujímavým svetom, ktoré stojí za to preskúmať. Osobitne autorke tlieskam za záverečnú kapitolu – Dozvuky. Niekomu sa môže zdať nepodstatná, veď základná zápletka sa už vyriešila a nevystupuje tu Cordelia ani Aral, ale podľa mňa je to odvážne gesto – ukázať, že vojna znamená oveľa viac než len efektné výbuchy a taktické hry.

Madam Brbla  | ***1/2 09.06.2014 15:34

Fantasy od této autorky už jsem okusila, tak proč nevyzkoušet, jak to umí s reáliemi budoucnosti? Docela dobře, přestože do pocitu uchvácení mám daleko. „Cáry cti“ staví příběh na nedobrovolném setkání a spolupráci dvou důstojníků znepřátelených mocností. Ona je z demokratického světa, kde se o všem diskutuje a hlasuje, on je nechvalně proslulý „řezník“ zvyklý na přísně nastavený, zkostnatělý systém hierarchie. Snad není spoilerem prozradit, že tyto zdánlivě nesourodé osobnosti najdou cestu ke vzájemnému porozumění… a k něčemu víc. Přesto nejde o červenou knihovnu, vztahy jsou podány spíše platonicky a připouštím, občas mi Cordeliiny návaly sympatií byly poněkud záhadou. Psychiku i uvažování ústředního páru si umím představit vypiplanější, ale třeba jsem v tomhle směru jen příliš rozmazlená jinými autory. Stejně tak mohla být čtivější dobrodružná složka, lépe se dalo využít military koření a nadměrně zajímavá mi nepřišla ani politická situace. Všechno je to ucházející, všechno dohromady jakž-takž uspokojivě funguje, nicméně postrádala jsem „wow efekt“, nějaký dechberoucí moment, díky kterému bych na četbu této knihy ráda vzpomínala například za deset let. Rozhodně to však s tímto světem Lois McMaster Bujoldové nevzdávám, třeba se větší nadšení dostaví u pokračování. 70%