série » Hrdinové Duny
hodnotilo: 8
68%
prebal knihy prebal knihy prebal knihy Série má více dílů = více obálek - po kliku na aktuální obrázek se obálka vymění.

Hrdinové Duny

Autoři: Brian Herbert, Kevin J. Anderson

originální název: Heroes of Dune

počet dílů v sérii: 3

vyhledávací pomocník:
český název: Google, NKC, Wikipedie CZ
originální název: Google, NKC, Wikipedie EN

Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


1

 [31] prapap 14.11.2011 01:49  

Duna je klasika – i kdyz nejlepsi je prvni kniha a pak bozsky imperator duny. Prvni kniha je nejlepsi protoze v ni je vymyslen a popsan svet Duny. Jinak nejvice na mne zapusobil bozsky imperator. Libi se mi to vsechno, ale nektere knihy o dune maji na muj vkus prilis „dlouhy rozjezd“ . Ale at je to jak chce vzdy kdyz se mi dostane do ruky dalsi dil urcite po nem hrabnu a i kdyz zpetne vyhodnotim jako slabsi ze serie vzdy si to rad prectu.

 [30] Honzeecheck 10.11.2011 15:29  

@Elinor[25]: podle mě to berete moc vážně… podívejte se an Hvězdný války – je animovanej seriál pro děti, plyšový figurky, jar Jar Binks, hromada her od stříleček, přes RPG až po strategie. Ten svět je tak rozsáhelj a bohatej že to snese, zaměstnávají se lidi aby to udrželi pohromadě. Vždycky se najde jouda, který se bude navážet třeba do seriálu, ale jde o to že pro něj to neni a nikdy nebylo. To že se snažejí dostat značku mezi lidi a přitáhnout pozornsot k původnímu dílu neni nic špatnýho.

 [29] louza 10.11.2011 14:22  

@Honzeecheck[22]: Tak to se asi načekáš…nic proti nim. Něco jsem od nich četl a nebylo to tak zlé. Jde spíš o to, že obě ty série jsou dnes už spíš platformy pro příběhy, než jednolitý příběh, co by měl začátek a konec. Erikson může skrze komplexnost světa přidávat různé dodatky prequely, sequely, interquely a kdovíjaké ještě quely přidávat ještě hodně dlouho. Stejně tak jako to dělají ti dva koumáci s dunou. No a Martin, to je kapitola sama pro sebe…to co píše je defakto historický román z alternativní minulosti s příměsí fantasy. Protože je to velice schopný autor, dokáže to pojmout velmi reálně…to znamená naprosto nekonečně, protože i normální život je kontinuální a není to příběh od A do B. Naprosto nechápu, proč se lidi až teď diví, že je každá další kniha jen o tom jak se rytíři bijí po hlavě. Vždyť už od druhého svazku muselo být každému jasné, že pokud se bude držet toho reálného mustru, můžou se všichni rytíři, případně děti rytířů i děti jejich dětí bít na celém kontinentě po hlavě defakto do nekonečna. Pokud to chce nějak dokončit, bude holt muset vpustit do svého světa více tradičních fantasy elementů. Tzn. vypustit draky a jiné, kteří to tam smetou, protože lidé ze své povahy mu tam budou válčit až do skonání věků.

@Dilvermoon[24]: Co jsem četl asi dvě knihy z cyklu Pandory, tak ty byly ještě víc úletové, než všechno co se objevilo v duně. Moc u mě díky tomu nebodovaly. Hard sf moc nemusím, pokud není extra dobře napsané.

 [28] GeRony (editor) 10.11.2011 09:34  

@idle[27]: Jj, to je uz pre mna klasicky darcek na Vianoce – novy Erikson.

 [27] idle (editor) 10.11.2011 09:20  

@Honzeecheck[26]: Pokud čteš anglicky, tak ano. Česky zhruba napřesrok.

 [26] Honzeecheck 10.11.2011 08:06  

@idle[23]: opravdu? takže mužu jít a koupit si celou serii se začátkem a koncem? wow

 [25] Elinor 09.11.2011 17:49  

@Honzeecheck[19]: ANO! Kdyby se to odehrávalo jinde než v Duně, na celé série Herberta mladšího a Kevina J. Andersona by se shlíželo jiným metrem, nečekala by se kontinuita pokud jde o způsoby práce s příběhem, atp. Tady nejde ani tak o to CO, ale JAK. A v tomhle jsou v románové tvorbě oba pánové na jiné notě než Herbert starší. Neříkám, že je jejich nota špatná. Jenom je jiná, odlišná, nekompatabilní (opět – Šepot caladanských moří je jejich povídka a přijde mi geniální, neřekla bych, že jsem proti nim zaujata, protože se odvážili psát další věci z Duny, spíš se mi nelíbí, JAK je napsali, jak v nich pracují s příběhem a informacemi, atp.)

To je podobné, jako by někdo s přístupem k autorským právům udělal ze Silmarillionu a Nedokončených příběhů klasickou mnohadílnou fantasy ságu. Silmarillion mám ráda, klasické mnohadílné fantasy ságy mám ráda, ale myslím si, že dohromady to nepatří.

 [24] Dilvermoon (editor) 09.11.2011 16:09  

@louza[18]: No vidíš a pro mě právě tyhle různé nápady spolu s hutným složitým prostředím a vymakanými dialogy znamenají jeden z rozdílů, které původní šestidílnou sérii odlišují od mnoha jiných ság. Docela by mě zajímalo, jestli nosil v hlavě něco dalšího, co si s sebou odnesl i tam.

A různé pokračovatele různých sérií nemusím zcela obecně a z principu. Ať se jedná o Dunu nebo třeba pány BBB a Nadaci.

 [23] idle (editor) 09.11.2011 16:03  

@Honzeecheck[22]: Malaz je dopsaný! :)

 [22] Honzeecheck 09.11.2011 16:02  

@louza[21]: Já zas nemam rád strašně dlouhé série bez konce. Eriksson, Martin – nebudu s tim začínat než to nedopíšou. Na Duně je dobrý, že to píšou ve formě malejch uzavřenejch balíčků. :-) Já finančně utáhnu jenom jendu takhle rozsáhlou sérii, nejradši bych četl solo knihy ale to už je čim dál tim větší problém…

 [21] louza 09.11.2011 15:42  

@Honzeecheck[20]: Vždyť už to také nečtu…ale trvalo mi relativně dlouhou dobu, než jsem zjistil, že existují i kvalitnější věci než n-tý díl y-té série x-tého svazku. Dneska jen lituji času a peněz, které jsem mohl investovat do vyzrálejších autorů a děl. Nikdo tě tu neuráží, čti určitě dál co se ti líbí a co tě baví, ale počítej, že čím víc přečteš podobných Andersonů, tím víc ti polezou krkem a nakonec skončíš jako my, trapní zapšklí „intelektuálové“ :-) Jediné z čeho je mi trochu smutno, je to, že všechny tyhle nekonečné ságy zahlcují trh a blokují místo novým neotřelým autorům. Ale je to holt otázka poptávky… Určitě je lepší, že lidi čtou aspoň něco. I kdyby to měl být Herbert Jr. a Anderson. Mimochodem Silmarlion je výborný :-)

 [20] Honzeecheck 09.11.2011 15:05  

@louza[18]: prostě a jedndouše – tak to nečti… takovejdle sérií jsou tuny! Duna podle mě nejhorší příkald tohodle neni ale fajn… ty díly jsou snadno identifikovatelný už jménem na obalu.

@Gaarq[17]: já zas radši další román než něco ve stylu Silmarillonu. Lidi mají různý chutě, jenom vy máte potřebu urážet.

 [19] Honzeecheck 09.11.2011 15:01  

Na serveru kde si lidi chrochtaj nad sérií Zabíječ bestií a spol a mezi nej knihy patří díla pana Kulhánka mi tahle intelektuální nadřazenost přijde směšná. Kdyby změnil názvy reálií nikdo by ani nepípl, to se vsadim. Duna je vynikající svět, a možná nejlepší SF co se týče politiky. Ten svět mi ale nepřijde dostatečně využitej a s rozmělňováním začal už sám Herbert (pravda teprv podruhý zkoušim číst Spasitele, ale ze všech zdrojů i tady mam pocit, že to nebude už nic extra).

Film od Lynche neni vyloženě špatnej, ale je takovej krotkej… není to klasický film (jako Sloní muž, podle mě jeho nej filmů) ani dostatečně divnej (Eraser head)… televizní adaptace jsou jak divadlo a k podobně pompéznímu SF se to prostě nehodí.

 [18] louza 09.11.2011 14:57  

@Dilvermoon[16]: Toho do Bček nepočítám. Je to přesně jak psal Gaarq. Tlačil na pilu víc a víc a nápady co produkoval byly čím dál šílenější (Leto jako červí bůh, nekonečné gholství Duncana Idaha), což mi nevyhovuje, ale nemusí to znamenat, že je to celé nutně špatně. Utopit sérii ve špatných nápadech, je pořád lepší než utopit jí v nedostatku nápadů :-)

Měl jsem na mysli hlavně Herberta jr., Andersona a 95% autorů nekonečných fantasy ság, kteří trpí pocitem, že je bezpodmínečně nutné, aby se všichni čtenáři dozvěděli, co dělala sestřenice otce člena ústřední party legendárních hrdinů na přívažkovém protikontinentě, zatímco partička legend (každá velící své vlastní armádě) zrovna decimoval ve prostředku prostředkosvěta hlavního zlouna, který jak se poději ukázalo vlastně ani hlavním nebyl a už vůbec ne zlounem, takže… atd. atd. Tak takhle tedy ne :-)

 [17] Gaarq (editor) 09.11.2011 13:47  

@louza[14]: režisérský sestřih duny je boží a asi o 90 minut delší :-) a to televizní filmové zpracování, zvláště druhá část je dobrá. první kulhá hlavně v obsazení rolí a studiovém provedení, děje se drží dobře.

@BorgDog[15]: tak tak, radši bych nebeletristickou historii duny ve formě „dějepisných“ hesel, než muset kvůli tomu přežvýkat výplod těch dvou pisálků.

 [16] Dilvermoon (editor) 09.11.2011 13:23  

@louza[14]: Tak tak. Jen jsem úplně nepochopil, jestli v tomto kontextu nemyslíš tím béčkovým pisálkem i Herberta otce.

 [15] BorgDog 09.11.2011 12:37  

@louza[14]: Podepisuji každé slovo. :-) Plus, k Lynchově Duně bych dodal, že ať je jaká chce, přesnější Paul Attreides nikde nebyl.

A co se týče chystaného Bene Gesseritu pánů Andersona a Herberta jr., já se ani tak nebojím CO tam napíšou, ale JAK to napíšou. Obávám se, že v zájmu zvýšení „komerčního úspěchu“ z toho vyjde planeta sexy domin, co akorát intrikují a vraždí se, přičemž pánové nevynechají ani detailní popisy „oplozovacích pokusů.“ A abych si do Duny chodil pro inspiraci na Sagot… toho bych se dožil vážně nerad. :-)

 [14] louza 09.11.2011 12:26  

@Dilvermoon[10]: Na tom, že se někdo živí jako spisovatel samozřejmě není nic špatného. Chápu lidi, co píší knihu ročně a chápu i to, že v plejádě knih musí nutně nastat situace, kdy člověk prostě napíše něco slabšího. Viz právě třeba Simmons, nebo King. Rozdíl je ale v tom, že oni mají nápady. Dokáží poznat kdy příběh ukončit (Simmons snad zatím pořád, King už s tím má ke stáru trochu problémy) a nerozmělňují ho zbytečnými seqely, dodatky, dodatky k dodatkům apod. Jejich příběhy jsou promyšlené a uzavřené. A pokud cítí potřebu na ně navázat, udělají to originálně a velmi volně. Tohle Bčkoví pisálkové prostě nedokážou. Neumí se oprostit od vlastního vyprávění, čímž vlastně říkají, že nemají nápady na další originální knihu.

@Dilvermoon[12]: Já mám zase Lynchovu Dunu rád. Na svou dobu do byl fantastický film. Baron Vladimir je dobrej prasák :) Škoda že na to Lynch nedostal dost peněz, aby mohl odvyprávět celý příběh. Z těch fragmentů co se nakonec do filmu dostaly nemůže neznalý divák dost dobře pochopit o co jde. Existuje podstatně rozšířená verze filmu, kde jsou některé scény jen kreslené. Ale je to ucelená Duna se vším všudy.

 [13] Lucc 09.11.2011 12:15  

@Dilvermoon[12]: Přesně. Lynch je prostě Lynch a kdo kouká na Dunu a myslí, že dostane konvenční SF thriller, tak je vedle jak ta jedle. Kdo nemá rád jeho ostatní filmy, měl by se asi raději Duně vyhnout. Safra, říkám si, že jsem ji viděl kdysi dávno, ještě skoro v dětství, asi bych si ji mohl dát znovu.

 [12] Dilvermoon (editor) 09.11.2011 10:29  

@Honzeecheck[11]: Lynch nebyl zas tak špatnej. Místy… Ale místy mě dost znechutil. Jako třeba baronem Harkonnenem. Jako takovýho prvotřídního hnusáka jsem si ho rozhodně nepředstavoval. K dobru mu ale nutno přičíst, že předlohu zas až tak nepřekopal. Ale co se dá dělat – je to Lynch a jaký má styl, to víme a v tom smyslu nepřekvapil.

 [11] Honzeecheck 09.11.2011 09:45  

@Dilvermoon[10]: Dřív sem tady zkoušel tyhle pokračování hájit, ale už ani nemám chuť. Jste všichni zaslepený, děláte z toho milník světový literatury, kult na kterej se nešahá a který by se měl zakonzervovat. Já miluju Dunu, začal jsem s ní kůli hře a ten pouštní svět mi prostě učaroval. Přečetl jsem jednou trilogii Džihádu, 2× trilogii historie duny, teď jsem si dal znovu čerstvě původní Dunu a věřte nebo ne, díky rozšíření toho světa jsem si jí užil ještě víc než poprvý. Brian a Kevin zcela respektujou Frankovu předlohu a nikde to nekoliduje. Herbet to v přílohách duny jen načrtne – a pak přišly čarodějnice a založili Bene Gesserit – takže mají obrovskou volnost s příběhem udělat cokoli. Já se opravdu těším… Prostě píšou jinak, míň intelektuálně a víc akčně – všechna pravidla světa ale zcela respektují. Momentálně čtu Spasitele a je to docela nuda, ale opět – díky tomu co už vim o Bene Tleilaxu apod mám mnohem kompaktnější zážitek, než když jsem se to pokoušel číst minule. Doufám, že bude i nový filmvý zpracování. Lynch nebyl zrovna ideální výběr pro takový velkofilm, o zoufalejch televizních provedeních už teprv ne.

 [10] Dilvermoon (editor) 08.11.2011 18:35  

@louza[9]: Myslím, že je to celkem jasné. Pokud se něčím živíš, tak to musíš dělat. Někdo zvolí široké spektrum témat a nezávislých románů, jako třeba Simmons, někdo zase rozvíjí poměrně kvalitně sérii a k tomu má na kontě dost zcela jiných povedených knih, jako třeba Frank Herbert a někdo zasvětí život v podstatě jedinému tématu jako třeba Erikson. No a pak jsou tu tací, co se vetřou do světa vytvořeného někým jiným a na něm parazitují. Ale vždy jde v první nebo druhé řadě hlavně o živobytí.

 [9] louza 08.11.2011 17:36  

Trošku nechápu proč někteří autoři trpní nutkáním vše dovysvětlovat… Copak v reálu všichni rozumíme kožodělnictví, strojnictví, elektrotrchnice, kvantové fyzice, popelářství? Copak v reálu vím všechno o všem? Tak proč bych měl vědět všechno o světě duny? Proč se nimrat v Bene Geseritu a Gildě? Původní kniha byla fantastická v tom, že nic moc nevysvětlovala, ale ten svět stejně fungoval sám od sebe. Vše mělo své zákonitosti, zapadalo to do sebe a kniha zbytečně nemořila čtenáře plejádou detailů. Kolikrát přece stačí jen letmo věrohodně načrtnout situaci a důvěřovat fantasii čitatele, než to osobně detailně zprasit a udělat tím z čitatele dementa. Jenže to mnohým béčkovějším autorům krystalicky reprezentovanými Herbertem Jr. a Andersonem (a částečně i samotným Herbertem) prostě nedochází. A fanoušci jim to bohužel žerou, protože to má nálepku jednoho z milníků žánru sci-fi.

 [8] Gwin 08.11.2011 16:11  

@Honzeecheck[1]: A nevěnovali se už vzniku Gildy a Bene Gesseritu? Mám pocit, že jsem od nich něco četl… To, že ukončili tuto sérii, mně vůbec nevadí, stála za ho*no už od prvního dílu.

 [7] BorgDog 08.11.2011 13:42  

@Honzeecheck[6]: Což ale v tomto případě není přínos. Umím si (bohužel) přestavit, jak bude v jejich podání asi vypadat ten Bene Gesserit.

 [6] Honzeecheck 08.11.2011 13:15  

Kluci jsou zase dobrý řemeslníci a díky výborně vymyšlenýmu světu jsou ty jejich knihy dobře čtou. Já mam teď v plánu dát včech šest knih Duny po sobě ale zasekl jsem se už na začátku dvojky.

 [5] Gaarq (editor) 08.11.2011 11:31  

@louza[4]: herbert má hodně nevyrovnané výstupy, často jde jen o „holý“ příběh, jehož ztvárnění není oslnivé. duna a božský imperátor duny, tady měl velmi světlé chvilky ;) herbert si naložil na svůj spisovatelský hřbet těžký náklad a prohýbá se pod ním. jak se blížil konec, jeho nápady jsou čím dál šílenější, i když je na rozdíl od juniora a jeho kompaniona celkem drží na uzdě. rozhodně umí vymyslet zápletku, živé postavy, má smysl pro synergii detailů, jen není dobrý řemeslník. být herbert disciplinovaný jako erikson, duna by byla veledílo. ale i tak je to pořád bomba, minimálně koncepčně. téměř všechna pokračování jsou myšlenkově spíše „antikoncepční“ ;)

 [4] louza 08.11.2011 11:05  

@Honzeecheck[3]: Upřímně, všechny knihy kromě první Duny jsou slabota…i když Božský imperátor celkem ujde a Kacíři mají velice slušný rozjezd…ale už to není o Duně, spíš řekněme román ze světa Duny. Ta charakteristická atmosféra první knihy tam prostě chybí.

 [3] Honzeecheck 08.11.2011 09:08  

@BorgDog[2]: upřímně – ted čtu Spasitele duny a taky to žádná sláva neni…

 [2] BorgDog 07.11.2011 15:56  

@Honzeecheck[1]: Ti dva už mě začínají vážně s… iritovat. :-(

 [1] Honzeecheck 07.11.2011 15:35  

Pokud se těšíte na třetí díl tak Vás asi zklamu – Herbert a Anderson dali tuhle sérii k ledu a vydají nyní (nejspíš) trilogii Sesterstvo Duny, kde se budou věnovat vzniku Bene Gesseritu, Gildy atd… Ne, že bych se netěšil, ale mohli nejdřív tohle dodělat. :-(

1
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu