Kushielova střela

série: Kushiel

originální název: Kushiel's Dart
originál vyšel: 2001

vydání: Triton (web) 2009

Madam Brbla  | ***1/2 03.04.2009 11:07

Při čtení anotace jsem se musela pochechtávat: Od dob „Duny“ tu nebyl příběh srovnatelný s „Kushielovou střelou“… Proč ta skromnost?;-) „Kushielova střela“ je rozsáhlý román, který nabízí velmi detailně propracovaný fantasy svět, inspirovaný evropskými dobovými reáliemi 17. století. Země Terre d'Ange připomíná Francii, její obyvatelé jsou nesmírně krásní, kultivovaní a šlechta je prolezlá intrikami skrz naskrz. Zároveň s dětstvím hlavní hrdinky Phédre poznáváme zákonitosti, hierarchii, politické pozadí a náboženství země (i zemí sousedních). Tato seznamovací pasáž má zhruba 90 stran a byla pro mě zoufale nudná, skoro mě odradila pokračovat. Svou zásluhu na tom mají dlouhá souvětí, při jejichž čtení se mi kolikrát podařilo zapomenout, o čem věta vlastně je. Poměrně obtížně se také orientuje v množství jmen, jakými nás autorka zavalí. Mladičká Phédre je vychovávána jako luxusní kurtizána – v tomto světě jde o úctyhodné zaměstnání, je to doslova životní poslání zasvěcené božstvu. Děj se začíná trochu zajímavěji rozjíždět v okamžiku, kdy je dívka prodána do služeb vlivného šlechtice se spoustou tajemství, Anafiela Delaunayho. Přibývají intriky, sem tam se objeví i nějaký souboj a Phédre dospěje natolik, aby konečně uplatnila svůj komplikovaný výcvik a vzdělání. Zbývající dvě třetiny knihy jsou výrazně čtivější: spousta putování po souši i po moři, variabilnější prostředí, více dobrodružství, více akce, objevují se i nějaké magické prvky. Romantika je zastoupena S/M scénami, ty jsou však popsány v jakési „soft“ verzi, všechna ta krev a bolest získává až poetický, vznešený podtón, nečekejte zrovna gore zvedající žaludek:-). Hlavní hrdinka je stále zmítána emocemi, miluje toho a miluje támhletoho a neodolatelně ji přitahuje támhleta… Osobně mi Phédre příliš k srdci nepřirostla. Snad pro tu její protivnou dokonalost: je zkrátka nejkrásnější, nejinteligentnější, nejlepší milovnice, každý ji zbožňuje, všechno ví a ve všem se jí daří, veškeré útrapy ji jen zdokonalují, zvyšují její moudrost, atraktivitu a všeobecnou úžasnost. Jakkoliv nelituji času stráveného s „Kushielovou střelou“, tento typ literatury mi úplně nesedí, takže pokud máte v knihách rádi romantiku (lásku, sex a složité vztahy), přidejte si k mému hodnocení libovolné množství procent až do plného počtu. Srovnání s „Dunou“ je však poněkud mimo mísu – oproti této kultovní sci-fi chybí onen mystický, filozofický podtext, ta hloubka a přesvědčivost, co vytváří kult. 66,6%

Renča  | **** 14.07.2009 07:42

Líbil se mi příběh jako takový. Vadil mi ale ten „vyprávěcí“ styl autorky. Dlouhé popisné pasáže a málo dialogů, takže to působí nudně. Další díl bych už nečetla.

T'Ana  | *** 09.01.2010 14:44

Přiznám se, že jsem to nedočetla. Možná kdyby to bylo kratší, ale nechce se mi trávit sedmset stran u průměrné knihy, když je tolik zajímavějších. Tolik diskutované sado-masochistické scény nejsou nijak explicitní a hlavní hrdinka mi nebyla zvášť sympatická. Plusem je dobře promyšlený svět se zajímavými nápady. Mínusem pomalý spád a množství nepodstatých osob. Pokud máte hodně času a potřebujete ho nějak zabít, klidně po téhle knize sáhněte. Pokud chcete poznat S/M, raději si přečtěte První čarodějovo pravidlo od Goodkinda.

Vlask  | **** 18.04.2012 00:24

Poznámka k prvnímu komentáři – kniha mi spíše připomíná starověký řím nebo nějakou jeho bývalou část v křesťanské době. Autorka se zjevně inspirovala historií, neboť zde naleznete silně upravené křesťanské učení, ale bezpečně poznáte i cikány, židy, severské barbary i piktské kmeny z anglie. První třetina je čistě o politice a poznávání prostředí, takže celkem nuda. Hrdinka je luxusní kurtizána s extrémní zálibou v masochismu a autorka se vyžívá v popisu různých S&M technik. Naštěstí se děj následně zvrhne v klasickou putovatelskou fantasy a nekonečnému bezúčelnému vyjmenovávání různých šlechtických rodů je konec. Celkově slušné dílko, ale musíte přetrpět úvodní nudnou třetinu knihy.

atakua  | ** 02.05.2012 14:47

Přestala jsem číst ve třetině a jenom jsem si přečetla výtah z děje na Wikipedii (a jsem ráda, že jsem toho čtení nechala). Asi jsem vysazená proti frankofonním jménům, nebo jich tam bylo fakt až moc, ale orientace v postavách by z mé strany vyžadovala větší námahu, než jakou jsem ochotná tomu věnovat.