kniha » Prach snů
v Top10 7 | chce si přečíst 9 | chce mít v knihovně 18 | má v knihovně 144
hodnotilo: 206
92%
Koupit knihu:
Fantasya.cz
Prach snů Více vydání = více obálek.

Steven Erikson

Prach snů

série: Malazská Kniha padlých
díl v sérii: 9
kniha patří do světa: Malazský svět

Kategorie: fantasy

originální název: Dust of Dreams
originál vyšel: 08/2009

vydání: Talpress (web) 2011; Talpress (web) 2015


Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


123456poslední 7255 příspěvků celkem

Výpis příspěvků obsahuje skryté texty. Zobrazit příspěvky: spoilery

 [136] Majkl 23.01.2012 17:23  

@pííís[135]: he, ja som vedel, prečo mám vydržať :)

 [135] pííís 23.01.2012 14:19  

Už chci číst Chromého Boha, protože kdo má vydržet ty nervy? Chci už vědět kdo to přežil a kdo ne. A hlavně jak to všechno dopadne?

 [134] Kalam 17.01.2012 17:39  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [133] Reader 16.01.2012 22:32  

@idle[132]: Já nikdy nemluvil o objektivní kritice. Trochu zklamaný je mírný eufemismus, ale nechme to tak:). Jinak už vypravěčská linka v osmé knize mě nejen nudila, ale dávala mi pocítit nepříjemnou pachuť toho, že mi něco musí být vysvětlováno. Uzavřel bych to tedy tak, že jak osmá, tak i devátá kniha jsou hluboko pod nadstoleným standardem(sa­mozřejmě dle mých směrnic) ale přesto dalece převyšují většinu ostatní fantasy tvorby.

 [132] idle (editor) 16.01.2012 22:10  

@Reader[131]: Označovat to za chybu, ať už na číkoliv straně, je asi zbytečně tvrdé, prostě jsou různé přístupy, ty ses těšil na jeden z nich a dostáváš něco jiného. Takže je logické, že jsi trochu zklamaný. A tím to asi můžeme uzavřít. :)

 [131] Reader 16.01.2012 22:04  

@idle[129]: Asi jsem se špatně vyjádřil. Nebojím se zahlcení „zbytečnými detaily“. Popravdě to se mi na celé serii velice líbilo, právě ta předimenzovanost a defacto nezachytitelnost světa na tisící stranách knih, utvářelo to daleko zajímavější-nikoli ucelenější- obraz malazského světa. Bojím se toho překotného uzavírání volných konců, malaz se mi už tolik nejeví jako komplexní a živoucí svět -když má Erikson potřebu jej takto uzavírat- ale jen jako nejlepší fantasy příběh, co byl kdy napsán:). Vytratil se mi z něj(tohle bude hodně neobratné) „prvek magického realismu“, který jsem v něm předtím hojně nacházel(spíš jde o osobní dojem, takže je těžké to nějak definovat, ale hodně neobratně a zeširoka řečeno: děly se tam věci, nepochopitelné věci, které však nikdo neměl potřebu vysvětlovat). Také hledání parafrází na starověká náboženství a myšlenkové systémy, už není tak ehm…naplňující od toho, co Erikson serii „začal ukotvovat“…viz. třeba geniální nejasnosti v tistejské rodové linii, jež se táhly po několik knih.

Ale jak říkám, chyba je nejspíš ve mě, celkově postrádám víru v (konečné) roz(h)řešení, a to se silně odráží i na mém vyhraněném vkusu.

 [130] Majkl 15.01.2012 21:50  

@Reader[128]: neboj, aj ja som si to prečítal :) Súhlasím s idle, verím, že Erikson to neprezrádza pre nič za nič. A aj na konci desiatej knihy bude veľa toho, čo nevieme – aj preto, že chceme o tom (našom :)) svete vedieť všetko, aj preto, že Erikson má ešte čo povedať (Toblakai trilogy a Khakranas trilogy; + Esslementove príspevky).

 [129] idle (editor) 15.01.2012 21:04  

@Reader[128]: Díky, reagovat i po delší pauze smysl má (co je to pár týdnů?), pokud si to ještě někdo přečte, a já hlásím, že si tvou odpověď právě čtu. :)

Ohledně toho doplňování informací: já tak nějak od začátku předpokládala, že se během série dozvím dost na to, abych měla celkový obrázek o světě. Má-li ta série být uzavřená (což nám je slíbeno, bez ohledu na to, že do stejného světa budou zasazeny i další knihy, ne tak úzce spojené), pak bychom měli dostat nějaký ucelený dojem a ne spoustu vlajících nitek. Jasně, nebude popsaná celá historie světa ani všech jeho oblastí a některé věci vždycky zůstanou v náznacích, ale to, co je pro sérii významné, bychom se dozvědět měli. Takže to zatím beru tak, že to, co se dozvídáme, vědět prostě „potřebujeme“, a věci, které byly dříve naznačeny, by měly být v příběhu použity, zatímco ty máš zřejmě strach, že budeme zahlceni zbytečnými detaily.

Nezbývá než počkat na desátý díl a uvidíme, jak se to vyvrbí. :) Vzhledem k tomu, jaké reakce jsem na něj četla, zřejmě se toho v něm propojí fakt hodně. Už to samo o sobě je silné tvrzení, takže… no, spekulovat je sice zábavné, ale v podstatě žádné obavy ani očekávání raději nemám a počkám, jak se to vyvrbí.

 [128] Reader 15.01.2012 20:28  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [127] idle (editor) 02.01.2012 15:44  

@proofi[126]: Předpokládám, že mít na začátku komplet seznam by člověka mohlo připravit o pořádný kus napětí a následná překvapení. Tohle je rozumné řešení.

 [126] proofi 02.01.2012 15:38  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [125] idle (editor) 23.12.2011 16:51  

@Hairy_Ass[124]: Jo, vcelku souhlasím. Asi bych uplatnila svoje oblíbené pravidlo „když nevidím mrtvolu, tak není mrtvý“. I když na něj nebývá spoleh stoprocentně, z velké části funguje. :)

 [124] Hairy_Ass 23.12.2011 15:24  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [123] idle (editor) 23.12.2011 14:03  

@proofi[122]: Mně to zase tak extrémně otevřený nepřišlo, i když napnutý samozřejmě člověk je. Podle mě největší napětí je z toho, že člověk ví, že už se to v další knize uzavře.

 [122] proofi 23.12.2011 13:54  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [121] Eli 22.12.2011 12:44  

@Majkl[117]: Simmonse a Martina mám doma nastřádané taky, ale stejně chci stihnout restart Eriksona, narozdíl od tebe to bude první restart a myslím, že na podruhé poberu věci, které mi napoprvé unikly. Doufám :-D

@idle[120]: Tak nějak bych to viděla taky. Velké sbíhání pomalu směřující ke grandioznímu finále.

 [120] idle (editor) 22.12.2011 09:44  

@Reader[103]: Nechceš to upřesnit? Já po dočtení nemám pocit, že bychom se dozvěděli něco zlomového, nebo nějak moc informací; postupně se skládá obrázek, stejně jako v předchozích dílech.

@Dilvermoon[119]: Nééé, ještě to tak! To už by člověk fakt nemusel celý život číst nic jiného. :)

 [119] Dilvermoon (editor) 22.12.2011 05:04  

Tak pověst nelhala… před vyjitím dalšího dílu přečíst vše znovu. :-) Možná by bylo zajímavé, kdyby autor mohl text online průběžně modifikovat, tj. vkládat přes nějakou globální síť do čteček nepodstatné změny. Třeba odlišný průběh bitvy, jiné menu na hostině, jiný způsob mučení nebo co já vím. Aby tu opětovnou četbu zpestřil.

 [117] Majkl 21.12.2011 21:38  

@idle[115]: Aj je, inak by som dopadol ako tuto Eli :)

@Eli[116]: A práve preto nečítam, reštart by som asi aj stihol, ale čakajú ma iné chuťovky (napr. Simmons, Martin). A tento reštart by bol už druhý (čo však neznamená, že by som si to zas neužil :)).

 [116] Eli 21.12.2011 07:41  

Já nevydržela, přečetla a nakopala bych si :-D Alespoň stihnu restart než vyjde desítka :-)

 [115] idle (editor) 20.12.2011 19:52  

@Majkl[114]: To skoro vypadá jako (lehce předčasné) novoroční předsevzetí. :)

 [114] Majkl 20.12.2011 19:49  

Tak som to dnes nevydržal a kúpil. Ale čítať budem, až keď bude aj Chromý boh (tu sľubujem sám pred sebou, inak ten rok do desiatky nevydržím vôbec :))!

 [113] Nimitz 19.12.2011 23:50  

@Hairy_Ass[112]: Díky, už jsem to našel. Já si dříve nastahoval hodně map, ale poslední rok jsem to zanedbal a tyhle nové mapy mi chybí. Na dřívějších fanouškovských mapách měl Letherský kontinent jiný (menší) tvar, teprve na těchto z desátého dílu je vidět jak rozlehlé jsou Pustiny.

 [112] Hairy_Ass 18.12.2011 11:49  

@Nimitz[110]: Stačí se mrknout na mapy na internetu, které byly v 10. díle, tam už Kolanse je. No, a z popisů v knize a porovnání obou map – západní a východní části Letheru – ti to zhruba vyjde. Pravda, bral bych nějakou oficiální mapu celého světa, ale na spoustě kontinentů se knihy ještě neodehrávaly, například Assail, Jacuruku, Stratem, východ kontinentu, kde je Sedmiměstí.

 [111] idle (editor) 18.12.2011 11:13  

@Nimitz[110]: Jo, taky bych chvílema ocenila.

 [110] Nimitz 18.12.2011 01:04  

Víte co mi u posledních pár dílů série nejvíce chybí? Je to pořádná mapa. Nemusím mít na ní přesně zakreslené trasy putování v jednotlivých liniích děje, ale to co máme k dispozici je dost slabé, nevíme odkud kam se rozkládají Pustiny, jak velké a jaký tvar má Kolanse atd. Zpočátku kreslil Erikson mapy dost podrobné (mapa Darůdžistánu, trasa Psího řetězu, oáza v Raraku), ale zhruba od šestého dílu si musíme vystačit s tím samým, případně s neoficiálními mapami na internetu

 [109] Reader 16.12.2011 17:44  

Pokud by to bylo něco mezi(a spíše Erikson nežli Abercrombie:)) mohlo by to být velice zajímavé. Jak už jsem ale psal, teď mě čeká zhruba deset titulů z oblasti psychologie, a zhruba stejný počet z náboženství, snad si na to najdu čas později-to se koneckonců bude hodit, alespoň už budu díky reakcím trošku vědět do čeho jdu…

 [108] Hyperion (editor) 16.12.2011 17:04  

@Reader[107]: Já tyhle porovnání nemám moc rád, povětšinou škodí knize, na druhou stranu bych rád věděl, jestli je na tom alespoň něco. Je fakt, že Wegner byl v Polsku srovnáván nejen s Eriksonem, ale i s Abercrombiem, takže to bude patrně něco mezi.

 [107] Reader 16.12.2011 16:16  

@Hyperion[105]: Musím přeřadit na literaturu z úplně odlišné branže, takže toho času též moc nemám. A propos, jsem velice skeptický, Abercrombie též vůbec neměl být prezentován jako Eriksonovi podobný, tedy nepřečetl jsem poslední knihu jeho trilogie, neb mě první dvě dost nepřesvědčily, ale proti Eriksonovi je to…„smrkáč“

 [106] idle (editor) 15.12.2011 21:04  

@Hyperion[105]: Může to být dobrý tip na ukrácení čekání na poslední díl.

@Reader[103]: @Hairy_Ass[104]: Nezlobte mě, já jsem po nějakých dvou týdnech čtení kousek za půlkou. Ale co, můžu třeba říct, že si to vychutnávám, nebo tak něco. :)

 [105] Hyperion (editor) 15.12.2011 21:00  

BTW, ve stejný den vyšla v Laseru polská fantasy od Wegnera, kterou v Polsku vcelku často přirovnávají nejen k Eriksonovi. Toho já bohužel z časových důvodů nečtu, ale docela by mě zajímal názor někoho z vás. Stačí jen jeden, neberte to jako reklamu, navíc tahle srovnání bývájí povětšinou dvousečné, knize to nakonec může spíše ublížit, protože to vzbuzuje vysoká očekávání…

 [104] Hairy_Ass 15.12.2011 20:52  

@Reader[103]: Jo, no čekání na Chromého boha bude k nesnesení. :-)

 [103] Reader 15.12.2011 16:10  

Tak se mi zdá, že Prach snů přinesl „až příliš mnoho“ odhalení. Svět Malazu získal konkrétní podobu…a já se stále v duchu přu zda je to správně, nebo není. Jinak přečteno za pět dní(de facto za čtyři, nechal jsem si třicet stran aby se neřeklo, že si té knihy nevážím:))

 [102] Dilvermoon (editor) 11.12.2011 13:18  

@idle[101]: To já jen, aby to nevyznělo pohrdavě. Přece jen, již vím, co je klouzavá postel…

 [101] idle (editor) 11.12.2011 12:43  

@Dilvermoon[100]: „Zatím“ je takové pěkné slovo… už máš objednané Měsíční zahrady nebo jak? :)

 [100] Dilvermoon (editor) 11.12.2011 12:09  

@BorgDog[99]: Naštěstí mi tohle nehrozí ani omylem. :-) Teda zatím.

 [99] BorgDog 11.12.2011 11:39  

@Dilvermoon[97]: A co asi teprve z první ruky. :-) Nicméně se to hodí jako výstraha – ty, co tu budou spoilovat děj Prach snů, čeká klouzavá postel! :-)

 [98] pull 11.12.2011 11:08  

@pull[93]: Souhlasím s tebou, nemluvil jsem o knize ;)

 [97] Dilvermoon (editor) 11.12.2011 11:05  

@BorgDog[96]: Tak se mi tu klouzavou postel podařilo vydyndat z jednoho vášnivýho Malazisty. Takhle jsem si to teda nepředstavoval. Nicméně divácky je to jistě atraktivní zážitek. :-)

 [96] BorgDog 11.12.2011 00:07  

@Elinor[95]: No, klouzavá postel je označení jistého značně nepříjemného způsobu smrti praktikovaného převážně na zajatcích během Svatého povstání Smršti. A víc radši nebudu spoilovat.

123456poslední 7255 příspěvků celkem
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu