Kategorie: fantasy - horor - povídková sbírka

originální název: The Emperor of Dreams. The Lost Worlds of Clark Asthon Smith.

vydání: Plus (Albatros Media) (web) 2018

odkazy: 1x [ukázka], 3x [recenze]

trudoš  | ***1/2 12.06.2019 21:45

„Mezi Zemí, Měsícem a vzdálenými galaxiemi poletují podivné odpornosti. Přišly sem neznámé, mimozemské hrůzy, a přijdou zas. A zlo z hvězd není stejné jako zlo ze Země.“
Jméno amerického spisovatele Clarka Ashtona Smithe bývá v literatuře často skloňováno spolu s takovými velikány fantastiky, jako H. P. Lovecraft či R. E. Howard. Právě kosmické hrůzy, středověké reálie a jazyková vytříbenost jsou příčinami, proč jsou dodnes jejich texty tolik oblíbené. Ovšem na rozdíl od Lovecrafta a Howarda bylo u nás Smithovo jméno dosud prakticky neznámé.
Knihu uvádí medailonek z pera Stephena Jonese, který dává nahlédnout do autorova životního příběhu a nabízí i obšírnou bibliografii jeho díla. Pak, už bez dalších řečí, následuje průřez samotnou tvorbou, k čemuž lze říct jediné – je to klasika. A nezdráhám se říct, že krásná klasika. Příběhy sice mají na bedrech už málem jedno století, přesto obsah drží pohromadě naprosto precizně a lyrickou stylistiku by mohl závidět nejeden současný spisovatel.

Strýček Biolit  | ***1/2 23.07.2019 23:35

Tak se českého vydání dočkal i poslední ze „Tří mušketýrů“ časopisu Weird tales. A je to dobře. CAS na mě zapůsobil jako lehká kombinace HPL a REH, neboť z jednoho si „půjčil“ kosmická božstva a paranoiu, z druhého pak fantasy starobylé říše, které (aspoň na mě) působí trochu jako staré státy/města +- kolem Mezopotámie. Jeho silně poetický styl jej však od dvou výše zmíněný bezpečně odlišuje. Jak se dozvíme v dlouhé předmluvě, CAS byl hlavně básník, a to je těžce znát na většině jeho povídek. V pracích se sem tam vyskytne i ironický humor, což člověka přivádí k otázce, jestli si sám autor nedělal ze svých „strašidelných“ povídek tak trochu srandu. Povídky v knize jsou, troufnu si říci, namíchány dobře, některé jsou samozřejmě slabší, avšak to plně vynahrazuje několik bombastikých kusů. Věk moc znát není, snad jen větší popisností. Buď jak buď, pokud máte rádi HPL a REH, kniha vás určitě nezklame.

louza  | ***** 13.03.2021 19:26

Láska na první čtení. Tady je celá sbírka jednoznačně více než pouhý průměr kvality všech povídek. Tvrzení, že Clark Ashton Smith je autor pro literární gurmány není nikterak nadnesené. K próze přišel z básnického ranku a na jeho textech je to dost znát. Sbírka sice obsahově neexceluje všemi povídkami, ale i v těch…řekněme méně funkčnějších uhrane skvělou řemeslnou formou textů, stejně tak jako variabilním žánrovým prostředím a místy dost neotřelými nápady. Na hodně místech je Smith zdatným epigonem jak Lovecraftovi, tak i Howardovi a v těch několika povedených povídkách je podle mého soudu bez problémů poráží na jejich vlastním hřišti. Z jeho psaní je ale cítit nadhled a sympatický smysl pro jemnou ironii, kterou jeho vzory skrze propadnutí do svých světů postrádaly. Smith evidentně, věděl, že existují i jiné literární dimense, než ty vykolíkované jeho idoly. Tu ohrádku měl ale patrně rád a s chutí se do ní občas ze svých literárních výšin ponořil. Bohužel ale zapadl ve stínu svých slavnějších předchůdců.